MUUTOKSEN AALLON ALOITTAMINEN

 CooperVisionin kestävän kehityksen matka perustuu henkilöstömme panokseen. Haluamme esitellä Carol Herringin, New Yorkin Victorissa sijaitsevan toimistomme Global Packaging Material and Technology Managerin (maailmanlaajuisen pakkausohjelman päällikkö). Carolin tarina on osoitus siitä, miten yhdellä henkilöllä voi olla keskeinen vaikutus työhön, jota teemme pyrkiessämme eliminoimaan jätteen ja tarpeettomat pakkaukset ympäristövaikutusten vähentämiseksi aina kun mahdollista.1

ETSI KAIKKI MUOVI

 Carol on yksi tärkeimmistä henkilöistä, joka auttoi herättämään muovineutraaliusaloitteemme henkiin. CooperVisionin  muovijalanjäljen kompensointi tavoitteenamme meidän täytyi aloittaa selvittämällä, kuinka paljon muovia tuotimme maailmalle.1 Materiaali- ja pakkausasiantuntija Carol tuli mukaan projektiin tässä vaiheessa. Carolilla on pakkaustieteiden kandidaatin tutkinto, joten häntä parempaa henkilöä tähän työhön tuskin olisimme voineet löytää.    

Carol sanoi, että hänellä oli yksi tehtävä valmiiden tuotteidemme ja pakkauksiemme suhteen: ”etsiä kaikki muovi”. Kun miettii tuotevalikoimaamme ja niiden pakkauskokovaihtoehtoja, tämä saattaa olla pelottava tehtävä. ”Aloitimme siis pienestä”, sanoo Carol. Carol aloitti yhdestä tuotteesta – clariti® 1 day – ja alkoi määrittää kaikki paikat, joissa ”piileskeli muovia”, mukaan lukien kaikki eri pakkausmuodot. Tämän jälkeen hän mittasi niiden painon.   

”Pakkauksissa on monia komponentteja. On läpipainopakkaus, folio ja pahvipakkaus. Meillä on myös erilaisia pakkausmuotoja – esimerkiksi 30 kpl:n paketteja ja 90 kpl:n paketteja”, Carol selittää. ”Otin tutkittavaksi esimerkiksi 30 kpl:n pakkauksen, jossa oli 30 läpipainopakkausta, ja ne olivat kaikki muovia. Ne painavat ”näin” paljon.” Hän sanoo: ”Se oli helppo osa tätä projektia.” Sitten hän alkoi käsitellä monimutkaisempia laskelmia. ”Jos mietitään laatikoitamme ja etikettejämme, niissä on joskus sekoitettuja materiaaleja. Vaati enemmän tutkimista ja tietojen kaivamista saada tietää, kuinka paljon muovia tarkalleen ottaen oli eri komponenteissa. Ja sitten aloin tutkia liimoja, tulostusmusteita ja pinnoitteita, mikä oli vieläkin monimutkaisempaa.”        

Ottamalla kaikenkattavan lähestymistavan siihen, missä on käytetty muovia, ”olimme tarkoituksella varovaisia”, Carol toteaa. Ihmiset eivät ehkä ajattele musteen sisällyttämistä muovien etsimiseen, koska ”se on niin pieni osa painoa”. Mutta Carol ei jättänyt yhtään kiveä kääntämättä. Hän varmisti, että sai selville kaikki valmiissa tuotteissamme ja pakkauksissamme olevat muovin muodot, olivatpa ne kuinka pieniä tahansa, kannen kiinnikkeestä, joka on foliopolypropeenilaminaattia, pakkauksen jäännöshartsiin sekä pahvien liimoihin, musteisiin ja pinnoitteisiin. Jokainen muovinpala on tärkeä, jos haluamme todella ymmärtää, kuinka paljon muovia levitämme maailmalle.      

YHTEISTYÖTÄ

 ”Aloin työskennellä tämän projektin parissa yksin, ja kuuden kuukauden sisällä projekti oli laajentunut kattamaan myös muita tahoja”, Carol sanoo. ”Kun oli tarpeen, työskentelin tavarantoimittajiemme ja tehtaidemme kanssa. On esimerkiksi olemassa liimaa, jonka toimittaja laittaa pahviin, ja sitten on liimaa, jota käytämme omassa prosessissamme.” Kaikki piti mitata. Projektin kasvaessa Carolin mukaan liittyi pakkausalan opiskelijoiden tiimi, joka auttoi laskemaan ja dokumentoimaan kaikkien tuotteidemme ja pakkaustemme muovien painon.     

Mutta määritettyään muovimäärän clariti® 1 day -tuotteessa Carolin työ oli vielä kaukana valmiista. Tämän jälkeen hän käytti eri menetelmiä ja lähestymistapoja löytääkseen kaiken muovin CooperVisionin tuotevalikoimasta ja laajensi muovinmittausprojektin myös muihin tuotteisiin ja pakkausmuotoihin. Carolin työpöydältä alkanut projekti on sittemmin laajentunut kestävän kehityksen tiimiksi, johon kuuluu intohimoisesti kestävään kehitykseen suhtautuvia jäseniä kaikilta CooperVisionin pakkaus- ja jakelulaitoksilta.         

MUOVINEUTRAALIUSALOITTEEN HERÄTTÄMINEN HENKIIN 

 Carol keräsi ponnistelujensa avulla riittävästi tietoa muodostaakseen kattavan kuvan tuotteissamme ja pakkauksissamme käytetyistä muoveista. Hänen laskelmansa muodostivat perustan CooperVisionin muovineutraaleja kumppanuuksia varten Plastic Bankin kanssa. CooperVision rahoittaa valtamereen päätyvien muovien keräämistä ja kierrätystä, ja rahoitusta annetaan sellaisen muovimäärän keräämiselle, joka vastaa projektissa mukana olevien pehmeiden piilolinssien, kuten linssien, läpipainopakkausten ja pakkauskomponenttien, painoa. Näitä linssejä myydään ja jaellaan 27 maassa ympäri Amerikkaa, Eurooppaa ja Aasian ja Tyynenmeren aluetta.*1 Kumppanuutemme Plastic Bankin kanssa on sen alusta laskettuna estänyt satojen miljoonien muovipullojen päätymisen valtameriin†2 – ja näönhoidon ammattilaiset ja piilolinssien käyttäjät voivat yksinkertaisesti määräämällä ja käyttämällä CooperVisionin muovineutraaleja piilolinssejä olla osana kestävän kehityksen matkaamme.     

”Olemme onnekkaita, että saamme tehdä yhteistyötä Plastic Bankin kanssa”, sanoo Carol. Carol on tyytyväinen siihen, että hänen työnsä auttoi tekemään muovineutraaliusaloitteesta totta ja vaikuttaa paitsi planeettamme, myös ihmisten ja sellaisten yhteisöjen hyvinvointiin, joissa muovisaasteiden ja köyhyyden määrät ovat kaikkien aikojen korkeimmalla tasolla.3 ”Työpöytäni ääressä työstämä asia on nyt osa järjestelmää, joka auttaa ihmisiä eri puolilla maailmaa. Näiden yhteisöjen asukkaat saavat mahdollisuuden ansaita palkkaa. Toivottavasti he pystyvät parantamaan elämäänsä ja perheidensä elämää samalla, kun he auttavat planeettaamme.”       

KESTÄVÄ KEHITYS ON MATKA, EI MÄÄRÄNPÄÄ

 Carol sanoo, ettei hänellä ollut aavistustakaan siitä, kuinka pitkälle tämän projektin vaikutus ulottuisi, ei pelkästään CooperVisionin ja Plastic Bankin välisen kumppanuuden kautta, vaan myös hänen omassa päivittäisessä elämässään. ”Kun jouduin miettimään, kuinka paljon muovia CooperVision tuottaa maailmaan, aloin myös miettiä muita tuotteita, joita käytän kuluttajana. En usko, että teen kotona mitään ajattelematta kestävää kehitystä.” Hän on alkanut kiinnittää entistä enemmän huomiota ostamiensa elintarvikkeiden pakkauksiin, miettinyt tapoja olla hukkaamatta ruokaa, kompostointi mukaan lukien, ja on tietoisempi kierrätyksestä kotona. ”Koska puhun kestävyydestä joka päivä töissä, se on koko ajan mielessäni myös kaikessa muussa, mitä teen. Mietin, mitä kaikkea voin tehdä pienentääkseni omaa hiilijalanjälkeäni.”     

Tämän lisääntyneen tietoisuuden myötä Carol on myös miettinyt enemmän sellaisten asiakkaiden ja käyttäjien kasvavaa määrää, jotka ottavat pakkaustyypit ja niiden parhaan hävittämistavan enemmän huomioon, ja mitä se merkitsee CooperVisionin kestävän kehityksen huomioimiselle. ”Pakkausalalla kestävä kehitys on aina tärkeää suunnittelun ja materiaalivalinnan kannalta”, Carol selittää. Hän uskoo, että CooperVisionin vastuulla on löytää tapoja tehdä pakkauksistamme kestävämpiä. ”Muovi on äärimmäisen tärkeä osa lääkinnällisen laitteen toimittamista, mutta miten muovin käyttö ja kompensoiminen voidaan tehdä tavalla, joka on paras mahdollinen ihmisille?” 

Carol ja kestävän kehityksen tiimi tutkivat tapoja vastata tähän ja muihin vastaaviin kysymyksiin pakkausalan edistämiseksi. ”Eri puolilla maailmaa on käynnissä erinomaisia projekteja”, Carol sanoo. ”Mikään projekti ei ole liian pieni, ja yhdessä näillä projekteilla on valtava vaikutus.” Carolin ja monien muiden intohimoisesti kestävään kehitykseen suhtautuvien CooperVisionin toimijoiden ansiosta pystymme edistämään kestävän kehityksen huomioimista suunnittelemalla tuotteemme ja pakkauksemme harkitusti. Näin hyödynnämme resursseja tehokkaasti ja pienennämme samalla hiilijalanjälkeämme.§|4

Lisätietoja muovineutraaliusaloitteestamme saat napsauttamalla tästä .

A brighter tomorrow starts with all of us, today.
 

* Plastic used in participating CooperVision soft contact lens products is determined by the weight of plastic in the blister, the lens, and the secondary package, including laminates, adhesives, and auxiliary inputs (e.g. ink). The determination does not include plastic used during the manufacturing process
for both these products and their packaging.
† CooperVision, through its collaboration with Plastic Bank, has collected and converted approximately 5.3M kg of plastic destined for waterways as of January 2024. Using Plastic Bank's metric of 1kg of plastic equaling 50 standard 202mm bottles, that will be the equivalent of approximately 263.7M plastic bottles not reaching our oceans.
‡ Refers to continuous manufacturing improvement processes undertaken by CooperVision to increase efficiency.
§ Carbon footprint is limited to Scope 1 and 2 emissions, defined as: Scope 1 emissions are direct emissions from owned or controlled sources. Scope 2 emissions are indirect emissions from the generation of purchased energy.
| CooperVision's 2022 Environmental, Social, and Governance Report.
 

References::
1. CVI data on file, 2024.
2. CVI data on file as of 1/2024.
3. Plastic Bank. https://plasticbank.com/what-is-plastic-bank-all-about-and-how-can-i-get-involved/. Accessed Jan 25th 2024.
4. CVI data on file, 2023.