Tekniset edistysaskeleet luovat fantastisia uusia ratkaisuja... mutta synnyttävät myös uusia ongelmia. Tietokoneiden ja tietoverkkojen ansiosta voimme käsitellä paljon enemmän tietoa ja käyttää useampia työkaluja kuin aikaisemmin.

Kaikki tämä tuottavuus tarkoittaa, että vietämme paljon aikaa tuijottamalla näyttöjä: työkoneen, kotikoneen tai älypuhelimen. Tämä näytön tuijottaminen ei ole hyväksi.

Näyttöpäätenäköhäiriö

Liiallisen päätetyöskentelyn aiheuttamista näkö- ja silmäongelmista käytetään yhteisnimitystä Näyttöpäätenäköhäiriö (CVS eli Computer Vision Syndrome). Näyttöpäätteen tuijottaminen on eri asia kuin painetun tekstin lukeminen ja tarkoittaa usein, että silmiemme on työskenneltävä kovemmin.

Häikäisevän valaistuksen ja heijastusten, alhaisen kontrastin ja huonon resoluution vuoksi tekstin lukeminen on vaikeaa. Vuorovaikutamme päätteen ja digitaalisten "sivujen" kanssa eri tavoin kuin paperille kirjoitetun tekstin kanssa.  Kaikki tämä lisärasitus voi aiheuttaa tai pahentaa silmäongelmia.

Näyttöpäätenäköhäiriön oireet

Päätetyöskentelyn aiheuttamia tai pahentamia näkö- ja silmäongelmia ovat:

  • Sumea näkö
  • Silmien kuivuminen ja ärtyminen
  • Silmien väsyminen
  • Päänsärky

Kun puhut optikkosi kanssa näissä oireista, hän haluaa tehdä kattavan tutkimuksen, jossa hän tutkii näkösi tarkkuuden, tarkennuksen, karsastuksen ja silmien liikkeisiin liittyvät ongelmat.

Näyttöpäätenäköhäiriön hoito

 Näyttöpäätenäköhäiriöön liittyvät silmä- ja näköongelmat hoidetaan lievittämällä pitkäaikaisen päätetyöskentelyn aiheuttamaa rasitusta. Hoito ja ennaltaehkäisevät toimenpiteet voivat suojata ja parantaa näköäsi.

 Näyttöpäätenäköhäiriön hoito ja ehkäiseminen:

Etsi "sweet spottisi", ts. paikan, josta näet optimaalisesti – silmämme suuntautuvat luonnostaan ulos- ja alaspäin. Tämän helpottamiseksi voit sijoittaa päätteen niin, että näytön keskikohta on 5–10 cm silmien alapuolella ja 50–70 cm etäisyydellä silmistä.

  • Säädä valaistusta – huolehdi hyvästä valaistuksesta, mutta sijoita pääte ja valonlähteet niin, että ne eivät häikäise.
  • Käytä heijastuksenestonäyttöjä – päätteen päälle asennettava heijastussuodatin voi vähentää heijastumia, jos sinulla ei ole mahdollisuutta vaikuttaa valonlähteisiin.
  • Pidä taukoja ja räpäyttele usein – silmien liikarasituksen välttämiseksi lepuuta silmiä 15 minuutin ajan joka toinen tunti ja kohdista silmiä eri etäisyyksille siirtämälle katse muualle 20 minuutin välein. Räpäyttäminen kostuttaa silmiä, mikä pienentää silmien kuivumisen riskiä.

Muista, että silmäsi tekevät kovaa työtä. Varmista, että pidät taukoja ja hyödynnät apuvälineitä, jotka pitävät silmäsi tuottavina ja terveinä. Jos olet epävarma, kysy neuvoa optikoltasi.

Tämän artikkelin tietoja ei tule pitää lääketieteellisinä neuvoina eikä niitä ole tarkoitettu korvaamaan lääketieteen ammattilaisen antamia suosituksia. Jos sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä optikkoosi.

Categories: Silmien terveys
More Articles

Browse Our Products