Markkinoiden dynamiikan nopeiden muutosten vuoksi optikoiden on uudistettava jatkuvasti liiketoimintaansa ja otettava itselleen näönhoidon toimittajan ja yrittäjän kaksoisroolin.
Kilpailu kiristyy jatkuvasti kun verkkokaupat ja suuremmat optikkoalan ketjut tulevat joustavammiksi, innovatiivisemmiksi ja agressiivisemmiksi markkinoinnissaan. Samalla kuluttajat vaativat toimittajaltaan tehokkaampaa ja edullisempaa asiakashoitoa. Tämä tarkoittaa, että toisessa roolissasi yrittäjänä sinun hankittava koko ajan lisää asiakkaita ja maksimoitava asiakaskohtainen voitto. Eräät optikot ovat aikaisemmin suhtautuneet vastahakoisesti tuotteiden ja palvelujen aggressiiviseen markkinointiin. Markkinointiaktiviteetit ovat perinteisesti koostuneet hakukoneoptimoinnista (SEO) ja sivuston kehityksestä.
Nykyisin kuluttajat voivat tehdä ostoksensa mistä tahansa, joten optikoilla on hyvät mahdollisuudet toteuttaa yritys- ja markkinointistrategioita, jotka täyttävät paremmin kuluttajien vaatimukset.
Kun kilpailijasi vähittäiskaupan alalla keskittyvät digitaaliseen markkinointiin, sinun tulisi panostaa samaan areenaan samalla kun hyödynnät kaiken, mikä erottaa sinut heistä: Sinä olet paikallinen näönhoidon asiantuntija, et pelkästään voittoa jahtaava vähittäismyyjä. Tämä on tärkeä seikka, jota tulisi korostaa kaikessa viestinnässä. Ja tämän viestinnän tulisi olla vuorovaikutteista.
Korosta asiantuntemustasi silmänhoidon alalla: Korosta asiantuntemustasi silmänhoidon alalla kotisivuillasi, Facebookissa ja säännöllisissä asiakaskirjeissä. Jaa tietosi terveyteen liittyvistä aiheista, kuten esimerkiksi likinäköisyyden epidemiamainen leviäminen, vanhenemisen vaikutus silmiin ja liiallisen UV-altistuksen riskit.
Keskittymällä terveyteen tuotteiden markkinoinnin sijaan voit syventää nykyisten asiakkaiden uskollisuutta ja auttaa potentiaalisia asiakkaita näkemään sen, mikä erottaa sinut muista jälleenmyyjistä. Asiakkaasi tuntevat olonsa turvatummaksi silmälaseja ja piilolinssejä ostaessaan.
Kannusta vuoropuheluun: Pyydä lukijoita tekemään kysymyksiä, jakamaan sisällön perheelleen ja ystävilleen ja kysymään muita silmien terveyteen liittyviä kysymyksiä. Vaikka ”keskustelu” tapahtuu julkisesti Facebook-sivuillasi, ja vahvistaa kuvaa sinusta aktiivisena, huolehtivaisena osallisena asiakkaan elämässä, tuotejälleenmyyjän sijaan.
Uusiokäytä ja kierrätä: tehokas digitaalinen markkinointi vaatii paljon työtä. Suuren osan sisällöstä voi kierrättää eri muodoissa, koska tuotat myös uutta materiaalia. Muutama pieni muutos ja voit käyttää tekstin uudelleen uutiskirjeessä tai nettiartikkelissa, Facebook-julkaisussa, tviitissä tai jopa YouTube-videossa.
Tämä huolenpitosuhde, joka sinulla on kaikkien nykyisten asiakkaittesi kanssa – ja jonka haluat rakentaa kaikkien uusien asiakkaiden kanssa – on luultavasti tärkeä syy siihen, miksi aikoinaan päätit lähteä terveydenhoitoalalle. Se on myös ominaisuus, joka antaa sinulle selkeä kilpailuedun muihin vähittäismyyntikilpailijoihin nähden.
Kun käytät markkinointia, joka vahvistaa asiakassuhteitasi ja näyttää arvokkaan asiantuntemuksesi, asiakaskuntasi kasvaa jatkossakin.