Kolme sääntöä, miten rakennat tehokkaan verkkoläsnäolon

Viimeisen vuosikymmenen aikana kuluttajien tapa hakea terveellisiä ratkaisuja on muuttunut dramaattisesti. Internet on nyt tärkein resurssi, kun haetaan vastauksia  terveyteen liittyviin kysymyksiin1. Kolmasosa USA:n kuluttajista kertoo käyttävänsä sosiaalisia medioita ja luottavansa niihin, kun he hakevat tietoa terveyden- ja sairaanhoidoista, oireista ja lääkäreistä.2

Liiketoimintaansa laajentamista suunnittelevat optikot voivat hyötyä alan digitaalisesta kehityksestä kasvattamatta näkyvyyttään ja käytettävyyttään verkossa. Vahva digitaalinen läsnäolo voi tuottaa suuremman asiakaskannan ja vahvistaa suhteita nykyisiin asiakkaisiin. Keskity näihin kolmeen perusasiaan kun vahvistat verkkoläsnäoloasi: 

1. Luo informatiivinen ja helppokäyttöinen verkkosivusto

Laadukas sivusto on menestyksekkään verkkoläsnäolon perusta. Mitä käytettävämpi ja kiinnostavampi sivusto on kuluttajien mielestä, sitä korkeammalle se sijoittuu hakutuloksissa. Mieti verkkosivustosi arvoa, sekä lisäämäsi sisällön että käytännöllisyyden kannalta. Helppokäyttöinen mobiiliyhteensopiva käyttöliittymä, joka tarjoaa kävijöille selkeät yhteydenotto- ja ajanvarauskanavat, varmistaa, että korkea hakutulossijoitus muuttuu sujuvasti uusiksi asiakkaiksi. Se voi myös parantaa suhteita vanhoihin asiakkaisiin. Vuonna 2012 tehdyn tutkimuksen mukaan asiakkaat, jotka viestivät optikkonsa kanssa verkossa, käyvät keskimäärin useammin myymälässä.3

2. Kerää paljon seuraajia sosiaalisissa medioissa olemalla aktiivinen

Sosiaaliset mediat voivat tehokkaasti parantaa näkyvyyttäsi ja tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Sosiaalisesta verkostosta saat eniten hyötyä silloin, kun vuorovaikutat median lisäksi myös muiden käyttäjien kanssa: on erittäin tärkeää harjoittaa kaksisuuntaista viestintää verkoissa. Luonnollisesti sinun tulisi ladata mielenkiintoisia artikkeleita ja jakaa asiantuntemustasi Twitter-, Facebook- ja Linkedin-palveluissa. Muista myös pyytää kommentteja ja vastata niihin. Kyse ei ole pelkästään näkyvyydestä - vaan myös tavoitettavuudesta.

Osallistumalla aktiivisesti positioit itsesi arvokkaaksi yhteydeksi alalle sekä kollegojen ja asiakkaiden puolestapuhujaksi. Huolehdi siitä, että yhteystietosi ovat ajan tasalla, linkitä yrityksesi verkkosivuille ja kannusta vuoropuhelua kaikissa sosiaalisissa medioissa. Tällöin yrityksesi nousee hakutuloksissa ja näyttää houkuttelevammalta ja luotettavammalta potentiaalisille asiakkaille. 

3. Kannusta ja käsittele arvioihin verkossa

Verkkopohjaisista arvostelufoorumeista on yksi arvokkaimmista ja eniten käytetyimmistä työkaluista kuluttajille, jotka etsivät palveluja tai tuotteita. Tämän tyyppisillä verkkosivuilla olevilla arvosteluilla voi olla merkittävä vaikutus optikon liiketoimintaan.

  • 80 % kuluttajista aloittaa verkkohaulla, kun he arvioivat toimittajaa2
  • 76 % kuluttajista luottaa verkossa olevin arvosteluihin etsiessään lääkäriä3
  • 61 % lukee arvostelut ennen kuin valitsee lääkärin4
  • 20 % käyttää verkon arvioita nykyisen lääkärinsä arviointiin5

ZocDoc on verkkopalvelu, joka tarjoaa toimittajahakupalvelun. Sen jokainen puolikas tähti toimittajaprofiilissa kasvattaa ajanvarausten määrää 37 prosentilla.1 Hyödynnä arvostelufoorumeiden potentiaali kannustamalla asiakkaita arvioimaan sinut ja markkinoimalla heidän myönteisiä arvioitaan verkkosivullasi ja sosiaalisissa medioissa.

 

 

1 ZocDoc. Marketing for Healthcare Providers. Julkaistu helmikuussa 2013. Luettu 9. elokuuta 2016.

2 Fox S, Rainie L. The Search for Online Medical Help. Pew Research Center. http://www.pewinternet.org/2002/05/22/main-report-the-search-for-online-medical-help/. Julkaistu toukokuussa 2002. Luettu 9. elokuuta 2016.

3 Anderson M. 2013 Study: 79% Of Consumers Trust Online Reviews As Much As Personal Recommendations. Search Engine Land.http://searchengineland.com/2013-study-79-of-consumers-trust-online-reviews-as-much-as-personal-recommendations-164565. Julkaistu kesäkuussa 2013. Luettu 9. elokuuta 2016.

4Reputation Management: How Physicians Can Take Control Of Their Online Reviews. Capson. http://www.capson.com/blog/medical-melpractice-blog/reputation-management-how-physicians-can-take-control-of-their-online-. Julkaistu huhtikuussa 2015. Luettu 9. elokuuta 2016.

5 Pennic F. Survey: Yelp Most Popular Site for Online Physician Reviews. http://hitconsultant.net/2014/11/18/yelp-dominates-online-physician-reviews/. Julkaistu marraskuussa 2014. Luettu 9. elokuuta 2016.