Pehmeiden monitehopiilolinssien sovittaminen

Kun monet tämän päivän kokeneista optikoista oppivat ensi kertaa pehmeiden monitehopiilolinssien sovittamisen, se oli menettely, johon sisältyi monimutkainen sovituspöytäkirja, paljon voimakkuuksien hienosäätöä  ja lukemattomia seurantakäyntejä. Uusien valmistustekniikoiden ja -mallien ansiosta useimmat uudet pehmeät monitehopiilolinssit tarvitsevat vain sfäärisen ekvivalentin ja lähilisäyksen.

Onnistuneen sovituksen mahdollisuuksien optimoimiseksi tri Roxanna Potter, tri Shalu Pal ja tri Mary Jo Stiegemeier – optikko-opiskelijoille suunnatun STAPLE-ohjelman kouluttajat (Soft Toric ja Presbyopic Lens Education) ovat laatineet muutamia perussääntöjä:1

Valitse sopivat asiakkaat

Seuraavilla käyttäjillä on parhaat mahdollisuudet pehmeiden monitehopiilolinssien onnistuneeseen sovitukseen:

  • Henkilöt, joilla on aikaisempaa kokemusta piilolinsseistä
  • Erittäin motivoituneet henkilöt, esim. varhaiset ikänäköiset, henkilöt, joilla on monta rautaa tulessa sekä henkilöt, jotka ovat turhautuneita moniteholasien tai lukulasien käyttöön
  • Henkilöt, joilla on kohtuullisen suuri likinäköisyys tai kaukonäköisyys oikeanäköisiin verrattuna

Heti kun tunnet olet olevasi valmis sovittamaan monitehopiilolinssejä, voit sovittaa niitä asiakkaille, joiden astigmatia >1,00 D.

Yleisesti voidaan sanoa, että mitä suurempi lähilisäys, sitä vaikeampi asiakkaan on tottua piilolinsseihin. Sama koskee luonnollisesti monitehosilmälasien sovitusta.

Käsittele asiakkaan odotukset

On tärkeää keskustella sovitusprosessista ennen kuin tilaat asiakkaalle ensimmäiset pehmeät piilolinssit. Huolehdi siitä, että kerrot seuraavat:

  • Tarvitaan normaalisti kaksi tai kolme käyntiä ennen kuin linssit on kunnolla sovitettu, jotta voit olla varma, että asiakas saa parhaan mahdollisen näönkorjauksen.
  • Vie tavallisesti useita viikkoja ennen kuin käyttäjä tottuu uusiin linsseihin - asiakkaiden on oltava kärsivällisiä.
  • Näiden linssien tavoitteena on antaa asiakkaalle riittävän hyvä näöntarkkuus, jotta hän voi huolehtia 80 % päivittäisistä tehtävistään (tämä on varovainen arvio, mutta se saa sovituksen vaikuttamaan vielä onnistuneemmalta)
  • Tiettyjen käyttäjien näöntarpeita ei voida tyydyttää täysin piilolinsseillä vaan he tarvitsevat joskus lukulaseja

Varmista, että selität sovituskustannukset sekä korvaus- ja peruutussäännöt ennen prosessin aloittamista.

Optimoi refraktio

Tarkka refraktio on onnistuneen sovituksen perusta. Aseta suurin hyväksyttävä plusvoimakkuus kaukonäölle ja pienin plusvoimakkuus lähinäölle välttääksesi tarpeettoman akkommodatiivisen rasituksen liian suurella miinusrefraktiolla.

Jos päätät sovittaa pehmeitä monitehopiilolinssejä asiakkaalle, sinun on ensin laskettava sfäärinen ekvivalentti. Aseta korjaus testikehyksiin, käytä suurinta mahdollista plusvoimakkuutta.

Määritä dominantti silmä

Sensorisen dominanssin testaaminen on huomattavasti tehokkaampaa kuin näködominanssin testaaminen, kun halutaan sovittaa pehmeät monitehopiilolinssit. Aseta testilinssi (+1,50 D tai +2,00 D) vuorotellen kummankin silmän päälle (parhaalla korjauksella) määrittääksesi kumpi tuottaa vähiten sumean näön molemmat silmät auki. Sitä voidaan käyttää sen määrittämiseen, tuleeko suurempaa plusvoimakkuutta tai lähilisäystä käyttää ei-dominantissa silmässä lähinäön parantamiseen kaukonäkökyvystä tinkimättä.

Testaa todellisissa olosuhteissa

Testaa potilaan lähinäkö näkötaulun sijaan matkapuhelimella tai sanomalehdellä sopivassa valaistuksessa. Anna asiakkaalle muutama minuutti sopeutua. Tarkasta sitten molempien silmien näöntarkkuus kauan ja lähelle yhdessä. Kerro asiakkaalle, että varjoja ja lievää sumeutta voi esiintyä muutaman viikon ajan.

Hyväksy, että joskus tarvitaan suunnitelma B

Osa asiakkaista ei voi – tai halua – panostaa aikaa, joka vaaditaan monitehopiilolinsseihin tottumiseen. Kun olet pyytänyt asiakkaita kertomaan kokemuksistaan eivätkä pehmeät monitehopiilolinssit mielestäsi sovi hänelle, voit keskustella mahdollisista vaihtoehdoista. Vakuuta asiakkaalle, että tekniikka kehittyy koko ajan ja pidät hänet ajan tasalla uusista mahdollisuuksista heti kun niitä ilmenee.

Kun asiakas tietää, että valvot hänen etujaan, hän tuntee olonsa turvatuksi ja säilyy uskollisempina.

 

1. Potter R, Pal S, Stiegemeier MJ. Avoiding the soft multifocal failure. Contact Lens Spectrum. 2016;31:22-25.