Parempi markkinointi asiakaspitoa varten automatisoinnilla

Tämän päivän terveys- ja sairaanhoitomarkkinoiden kuluttajilla on enemmän mahdollisuuksia. Yksi optikoiden ratkaisevimmista haasteista on nykyisten asiakkaiden säilyttäminen.

Uuden asiakkaan houkutteleminen voi olla jopa viisi kertaa kalliimpaa kuin nykyisen asiakkaan säilyttäminen. Asiakaspidon suurentaminen 5 %:lla voi kasvattaa kannattavuutta 75 %:lla.1 Hyvän asiakaspidon yläpitämiseksi nykypäivän optikon on pidettävä yhteyttä asiakkaisiinsa myös käyntien välillä. Kaksi paras työkalua ovat automaatio ja markkinointi.

Yksinkertaista ajanvarausta

Automatisointi voi parantaa tehokkuutta ja sitoutumista monilla alueilla, mutta omatoiminen ajanvaraus on hyvä paikka aloittaa. Ajan varaaminen verkon kautta vie noin minuutin. Puhelimen kautta sama menettely kestää keskimäärin 8 minuuttia.2 Julkaisemalla kalenterin verkossa tarjoat asiakkaillesi suuremman vapauden varata ajan heidän kiireiseen elämäänsä sopivalla tavalla. Lisäksi annat työntekijöillesi enemmän aikaa tehdä arvoa tuottavia tehtäviä, kuten esimerkiksi tuotetietoa asiakkaille, risti- ja lisämyyntiä. Laittamalla ajanvarauksen verkkoon voit käyttää resursseja tehokkaammin markkinointipanostuksiin, jotta säilytät asemasi asiakkaiden mielessä.

Muu suhdetoiminta

Automaattiseen varausjärjestelmään perustuva kokonaisvaltainen  WebSystem3 CRM-ohjelma auttaa muuntamaan tavallisen asiakaskontaktipisteen ajanvarausmuistutukseksi ja seurannaksi arvokkaita kontaktimahdollisuuksia varten, jotka tarjoavat mahdollisuuden kerätä enemmän tietoa asiakkaista ja tekee helpommaksi lähettää kampanjoita, kyselyitä ja uutiskirjeitä. Kiitoskirje voi muuttua markkinointimahdollisuudeksi, kun liität mukaan kyselyn ja pyydät asiakasta lisäämään arvostelun halutulle arvostelusivulle tai sosiaalisiin medioihin.

Viesti samalla tavalla kuin asiakkaat

Sähköposti voi toimia fantastisena alustana, kun kaluat kasvattaa sitoutumista asiayhteyteen sopivalla tavalla. Optikot hyödyntävät aivan liian harvoin tätä tilaisuutta ja sitä käytetään pääosin käynnin varaamiseen ja seurantaan. Tarjoamalla koulutusmateriaalia esim, silmien terveydestä tai uutta tietoa tuotteista ja kampanjoista, voit parantaa asiakkaittesi mielipidettä sinusta. Parhaan mahdollisen levityksen varmistamiseksi ja hyödyntääksesi ajan mahdollisimman hyvin, sinun tulisi harkita valmiita asiakaskampanjoita, jotka sisältävät muokattavia malleja ja jotka voidaan kohdentaa tietylle asiakasryhmälle.

 

1 Lawrence, A. Five customer retention tips for entrepreneurs. Saatavana: www.forbes.com/sites/alexlawrence/2012/11/01/five-customer-retention-tips-for-entrepreneurs/. Luettu 12. heinäkuuta 2016.

2 Accenture. Kaksi kolmesta varaa ajan verkossa viiden vuoden sisällä, Accenture ennustaa. Saatavan: newsroom.accenture.com/industries/health-public-service/two-in-three-patients-will-book-medical-appointments-online-in-five-years-accenture-predicts.htm. Luettu 11. heinäkuuta 2016.